Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška pro studenty bakalářského oboru

Bakalářská státní závěrečná zkouška se sestává ze dvou částí:
  1. Test teoretických znalostí (test abcd)
  2. Test praktických znalostí přírodnin (poznávačka)   

Pro úspěšné absolvování bakalářské zkoušky je nezbytné úspěšně absolvovat obě části (teoretickou a praktickou). Pro celkové hodnocení má vyšší váhu test [např. (T+T+P)/3]

Dosažené výsledky komise zhodnotí a její předseda vyhlásí. Z důvodů možného odvolání jsou odpovědní formuláře archivovány v osobních materiálech studenta.

Test teoretických znalostí
  • Test se skládá z 50 otázek, vždy se čtyřmi variantami odpovědí (a, b, c, d), kdy je vždy jen jedna správná 
  • Na vyhotovení testu má studující 60 min.
  • Za správnou odpověď se přičítá jeden bod, za špatnou odpověď se body neodečítají.
  • Po příchodu studující obdrží odpovědní arch, který podepíše a vyplní své učo, do tohoto archu je povoleno zaznamenávat pouze odpovědi, jakékoliv další škrtání či znehodnocování bude znamenat nečitelnost archu a tedy jeho neplatnost. 
  • Následně jsou rozdány otázky, do nich je možno psát, kreslit či si dělat poznámky, na obsah tohoto archu nebude u vyhodnocování brán zřetel.
  • Po uplynutí 60 min student odevzdá odpovědní arch i arch s otázkami. 

 

Otázky jsou předem organizovány v devíti sekcích (neživá příroda, obecná biologie a zoologie, botanika nižších rostlin, botanika vyšších rostlin, zoologie bezobratlých a obratlovců, ekologie, fyziologie rostlin a živočichů, antropologie, didaktika).

 

 

Základní hodnocení:

 

Prospěl(a): ≥ 31 b.

Neprospěl(a) (F):≤ 30 b.

 

 

Klasifikační stupnice testu znalostí:

45 - 50 b. - A

42 - 44 b. - B

38 - 41 b. - C

35 - 37 b. - D

31 - 34 b. - E

 

Správnost odpovědí a výsledek testu zpracovává počítač bez možnosti zásahu členů komise.

 

Test praktických znalostí přírodnin
  • Studující/mu je předloženo 30 exponátů přírodnin (rovnoměrně zastoupených objektů neživé přírody, botaniky, zoologie a antropologie).
  • Studující postupuje vlastním tempem, maximálně má však 60 min.
  • Odpovědi se zapisují na předem rozdaný opovědní arch. 
  • Minerály a horniny - dva body za správné určení.
  • Botanické a zoologické exponáty - dva body za správné rodové i druhové jméno, jeden bod za správné rodové jméno
  • Antropologické exponáty - jeden bod za správný český anatomický název a jeden bod za správné latinské pojmenování
  • Body za nesprávné odpovědi se neodečítají.
  • Za latinské pojmenování u botanických či zoologických exponátů se bonusové body NEudělují
  • Za vzorec u minerálů se bonusové body NEudělují

Základní hodnocení:

 

Prospěl(a): ≥ 36 b.

Neprospěl(a) (F):≤ 35 b.

 

 

Klasifikační stupnice testu znalostí:

56 - 60 b. - A

51 - 55 b. - B

46 - 50 b. - C

41 - 45 b. - D

36 - 40 b. - E

 

 

Státní závěrečná zkouška pro studenty navazujícího magisterského oboru

Státní závěrečná zkouška z Učitelství přírodopisu – platí pro novou akreditaci 2016 (tj. pro studenty, kteří začali studovat od podzimu 2017)

Okruhy ke SZZ z Přírodopisu

1. Didaktika přírodopisu

v této části si studenti volí okruh vztahující se k problematice výuky přírodopisu na základní škole. Pro studenty hlavního plánu ("major") jsou jednotlivé okruhy z didaktiky přírodopisu dle obsahové návaznosti přiřazeny k okruhům z pedagogiky a psychologie. V praxi to znamená, že si student vylosuje jedno číslo, které označuje, jak okruh z pedagogiky a psychologie, tak z didaktiky přírodopisu. Studenti vedlejšího plánu ("minor") si losují pouze okruh z didaktiky přírodopisu.

2. Didaktická transformace přírodopisného tématu v hodině základního typu

v této části si studenti vylosují téma vycházející z učiva přírodopisu na základní škole. Jejich úkolem je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, navrhnout organizaci a metody vhodné pro expozici, fixaci a případnou aplikaci učiva v reálných situacích. Na závěr navrhnout diagnostické metody, kterými by ověřili účinnost navrhované výuky. Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz Témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu.

3. Didaktická transformace přírodopisného tématu v organizační formě výuky specifické pro obor přírodopis

v této části si studenti vylosují téma vycházející z učiva přírodopisu na základní škole vhodné pro realizaci specifickými formami výuky. Jejich úkolem je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, navrhnout organizaci a metody vhodné pro expozici, fixaci a případnou aplikaci učiva v reálných situacích. Na závěr navrhnout diagnostické metody, kterými by ověřili účinnost navrhované výuky. Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz Témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu

Okruhy
Obecná biologie a genetika
  • Vznik, vývoj a rozmanitost organismů, projevy života a jeho význam
  • Buňka jako základní struktura života a buněčné principy
  • Dědičnost a proměnlivost organismů, Mendelovy a Morganovy zákony
  • Exprese genetické informace, molekulární genetika
  • Cytogenetika
  • Viry a bakterie (charakteristika, zástupci a jejich význam)
Biologie hub, sinic, řas a prvoků
  • Houby včetně lišejníků: charakteristika, systém, zástupci a jejich význam
  • Sinice a řasy: charakteristika, systém, zástupci a jejich význam
  • Prvoci: charakteristika, systém, zástupci a jejich význam
Biologie rostlin
  • Základy rostlinné anatomie a morfologie (od buňky po rostlinné orgány)
  • Fyziologické procesy v rostlinách (dýchání, fotosyntéza, pohyb látek v rostlině)
  • Výtrusné rostliny (mechorosty, plavuně, přesličky, kapradiny): charakteristika, rozmnožování, systém, zástupci a jejich význam 
  • Semenné rostliny (nahosemenné a krytosemenné: nejdůležitější čeledi jednoděložných a dvouděložných rostlin): charakteristika, rozmnožování, systém, zástupci a jejich význam
Biologie živočichů
  • Stavba a funkce jednotlivých částí těla živočichů
  • Fyziologické procesy u živočichů
  • Zoologie bezobratlých: charakteristika, systém, zástupci a význam vybraných kmenů bezobratlých (žahavci, ploštěnci, hlístice, měkkýši, kroužkovci, členovci, ostnokožci)
  • Zoologie strunatců: charakteristika, systém, zástupci, význam, chování a ochrana vybraných skupin strunatců (pláštěnci, bezlebeční, kruhoústí, paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci)
Biologie člověka
  • Orgánové soustavy člověka (kosterní, kloubní, svalová, dýchací, trávicí, oběhová, močová, pohlavní, smyslová, kožní, mízní, endokrinní, nervová)
  • Anatomie a fyziologie jednotlivých orgánových soustav 
  • Prevence vzniku onemocnění, nejčastější poruchy a onemocnění orgán. soustav
  • Vliv životního stylu na zdraví (biologická stránka sexuální výchovy člověka, antikoncepce, sexuálně přenosné choroby, deviace; základy imunity a vliv stresu na člověka; zásady správné životosprávy a hodnocení stavu výživy, prevence obezity).
  • Základy první pomoci
  • Fylogeneze člověka (předkové člověka a lidoopů, hominizace – etapy, fáze; třetihorní hominoidé a jejich migrace; hominini; rod Homo a vznik moderních lidských forem). 
  • Ontogeneze člověka – přehled; období prenatální, embryopatie, fetopatie; období perinatální, porod, specifika lidského porodu; období postnatální: novorozenec, období kojenecké, období batolete, předškolní věk, mladší a starší školní věk, puberta, adolescence, dospělost a stáří. 
  • Vyšší nervová činnost, hygiena duševní činnosti včetně neurofyziologických základů paměti a učení.
Neživá příroda
  • Vznik a vývoj Země 
  • Minerály: vznik, vlastnosti, třídění, zástupci a význam
  • Horniny: vznik, vlastnosti, třídění, zástupci a význam 
  • Nerostné suroviny a jejich zdroje 
  • Vnější a vnitřní geologické procesy
  • Vývoj zemské kůry a organismů na Zemi
  • Geologický vývoj a stavba České republiky
  • Vliv atmosféry a hydrosféry na neživou přírodu
  • Člověk a neživá příroda
Základy ekologie
  • Organismy a prostředí
  • Populace, společenstva, ekosystémy včetně různých typů ve světě i v ČR (globální a regionální)
  • Ochrana přírody a životního prostředí včetně nástrojů pro ochranu přírody a krajiny v ČR a v Evropě

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info