
Závěrečné práce
Témata bakalářských prací
♠ zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
- Aktivita klíšťat Ixodes ricinus na jedné z lokalitě v okolí Brna
- Vývojová stádia klíštěte Ixodes ricinus na jedné lokalitě v okolí Brna
- Vliv okolních podmínek na aktivitu klíšťat Ixodes ricinus na jedné lokalitě v okolí Brna
♠ zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Přednostně zaměření na rovnokřídlý hmyz (kobylky, cvrčci, saranče aj.)
- Porovnání bionomie (dvou) příbuzných druhů rovnokřídlých (v podmínkách laboratorního chovu nebo v polopřirozeném prostředí).
- Společenstva rovnokřídlých na vybraných biotopech konkrétního (chráněného) území.
- Sledování náletu vybrané skupiny rovnokřídlého hmyzu do konkrétního typu lapacího zařízení (např. světelného lapače, Malayseho pasti).
- Fauna rovnokřídlých se zvláštním zřetelem na vybranou čeleď v určité zájmové oblasti (okolí místa bydliště studenta).
- Vazba vybrané skupiny rovnokřídlých na konkrétní typ biotopu v určité zájmové oblasti (vhodné lokality poblíž místa bydliště studenta).
- Porovnání společenstev rovnokřídlých vybraných biotopů v určité zájmové oblasti (vhodné lokality poblíž místa bydliště studenta).
- Časoprostorová distribuce a populační dynamika modelových druhů konkrétní (taxonomické či ekologické) skupiny rovnokřídlých na vybraných lokalitách.
- Terénní středisko Kejbaly (+ přilehlé biotopy) – inventarizace rovnokřídlých pomocí vybraných metod hromadných odchytů (+ individuání sběr).
Dále pak je tu možnost nabídnout speciální téma ze zoologie bezobratlých (rovnokřídlého hmyzu) i jeskyňářům, horolezcům, sokolníkům, paraglidistům a rogalistům, …
♠ zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
- Zpracování výukové (exkurzní) trasy se zaměřením na obratlovce.
- Vliv antropogenní činnosti na herpetofaunu vybraného území.
- Barevný polymorfizmus obojživelníků/plazů.
- Antipredační strategie obojživelníků a plazů.
♠ zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
- Měření somatických parametrů – jejich srovnání, vztahy, rozdíly mezi pohlavími, věkovými kategoriemi, typy aglomerací. Jejich souvztažnost ke zdraví člověka a prevenci onemocnění.
- Výskyt rozličných onemocnění či poruch v anatomii i fyziologii člověka, jejich případná omezení ve školní docházce, v kolektivu vrstevníků, vliv na psychiku žáka a jeho zdravý vývoj.
- Hodnocení výskytu různých dědičných znaků ve vztahu k výběru partnera, povahovému či tělesnému rysu další témata z oblasti genetiky a buněčných dějů.
♠ zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
- Taxonomické složení společenstva sinic a řas vybraných vodních biotopů.
- Změny ve složení společenstva řas v podélném profilu vybraného malého
toku. - Sezonní sukcese sinic vodního květu vybrané vodní nádrže nebo rybníka.
♠ zaměření na didaktiku přírodopisu 2. stupně ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
- Přírodní poměry a flóra vybraného území
- Tvorba výukové sbírky přírodnin
♠ zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
- Přírodní poměry a květena vybraného území
- Výuková sbírka vybrané taxonomické skupiny rostlin
♠ zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
-
Zpracování výukové (exkurzní) trasy.
-
Geologická charakteristika vybrané lokality.
-
Geologická charakteristika vybraného území.
Témata magisterských prací
♠ zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
♠ zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
-
Tvorba multimediálních učebních pomůcek (CD, DVD) pro výuku zoologie bezobratlých ve formátu ppt, html apod.
-
Tvorba učebních pomůcek (výukových prostředků) pro potřeby výuky zoologie bezobratlých – sběr a preparace přírodnin – výroba sbírek (hmyzu, ulit, lastur, apod.).
-
Tvorba učebních pomůcek (výukových prostředků) pro potřeby výuky zoologie bezobratlých – sběr a preparace přírodnin – výroba preparátů (trvalé mikroskopické preparáty apod.).
-
Porovnání účinnosti různých metod sběru bezobratlých (na konkrétní modelové skupině) s ohledem na jejich demonstraci při výuce přírodopisu.
-
Zhodnocení chovů vybraných suchozemských bezobratlých z hlediska jejich využití při výuce přírodopisu.
-
Zhodnocení chovů vybraných vodních bezobratlých z hlediska jejich využití při výuce přírodopisu.
-
Teoretické a praktické aspekty vedení zoologických (případně entomologických nebo chovatelských) kroužků, nepovinných a volitelných předmětů (zoologických praktik) na základní škole.
-
Hydrobiologická exkurze a její využití při výuce přírodopisu.
-
Entomologická exkurze a její využití při výuce přírodopisu.
-
Významní bezobratlí určitého zájmového území (v okolí bydliště diplomanta) z hlediska ekologické a environmentální výchovy na ZŠ.
-
Synantropní bezobratlí – inventarizace bezobratlých živočichů obývajících konkrétní lidská obydlí (v okolí bydliště diplomanta) a zhodnocení problematiky z hlediska ekologické a environmentální výchovy na ZŠ.
* Zájemci o zadání diplomové práce si sami mohou zvolit zájmovou skupinu bezobratlých (plži, pavoukovci, rovnokřídlí, ploštice, motýli) a oblast terénního výzkumu.
♠ zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
♠ zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
-
Měření somatických parametrů – jejich srovnání, vztahy, rozdíly mezi pohlavími, věkovými kategoriemi, typy aglomerací. Didaktická transformace poznatků z měření v souvislosti s preventivním působením různých onemocnění a poruch.
-
Tvorba elektronických výukových materiálů z oblasti biologie člověka, genetiky a buněčných dějů.
-
Náměty na výuku jednotlivých orgánových soustav člověka, ontogeneze, fylogeneze, genetiky a buněčných dějů.
♠ zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
-
Zpracování tematické výuky sinic a řas pro 2. st ZŠ.
-
Příprava a ověření výukových materiálů pro výuku sinic nebo řas pro
vybranou konkrétní základní školu. -
Příprava a ověření výukových materiálů pro výuku morfologie rostlin
pro vybranou konkrétní základní školu.
♠ zaměření na didaktiku přírodopisu 2. st. ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
-
Didaktická transformace vybraného tématu
-
Návrh a ověření vybraných prostředků pro výuku přírodopisu
♠ zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
- Příprava terénní výuky ve vybraném území se zaměřením na botaniku
- Didaktická transformace vybraných botanických témat
♠ zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
-
Zpracování výukové (exkurzní) trasy.
-
Využití geologických lokalit pro výukové účely.
♠ zaměření na didaktiku biologické části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět – Mgr. Iva Frýzová
-
Didaktická transformace vybraných biologických témat vzdělávací oblasti Člověka jeho svět
-
Výuka o regionu s využitím modelu integrované tematické výuky
-
Využití terénní výuky v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.